0

Høsten 2019 begynner det å brenne i båten til Johnny Johansen.

Hvert år brenner det i over 250 fritidsbåter.

Når det brenner, gjelder hvert minutt.

En voldsom røyk velter ut av motorhuset.

Johnny trykker inn nødknappen på VHF-radioen i båten. Kystradio Nord mottar nødsignalet.


Båter i nærheten mottar også nødsignalet.

Så hopper han.

Frida i full brann

– Det kunne gått skikkelig ille, sier Johnny Johansen. Han tør ikke tenke på utfallet uten hjelpen han fikk fra Kystradio Nord den dagen.

En liten bris på syv-åtte meter i sekundet blåser langs kysten. Det er oktober og Johnny Johansen (30) er på vei ut med fiskesjarken Frida. Det er kaldt, sikkert 10 minusgrader, og det biter godt i kinnene. De er på vei mot Skjervøya, hvor Johnny skal dra garn.

– Vi flytter dit fisken er, sier Johnny, som har vært yrkesfisker siden 2010.
Akkurat nå har silden kommet inn mot Troms. Etter den følger sildetorsken glupsk i hæl.

Rett før sommeren kjøpte Johnny en ny sjark. Hans femte fiskebåt: en 28 foots Malo. Hele den sommeren gikk med til restaurering.

– Det var alvorlig mye jobb, flirer fiskeren over en kopp kaffe.

Friheten til havs. Det er derfor han fisker. Ser du bort i fra vær og vind, ses ingen andre sjefer i horisonten. Innsatsen betaler seg selv.

– Fritt ja, men fryktelig tungt, sier en smilende Johnny.

Han døpte sjarken etter sin datter på ni år, Frida. Hun er glad for at pappaen sin er i live i dag.

Eksplosjon
Johnny er borte flere dager i strekk og sover i båten. Ved morgengry, drar han ut for å dra inn garn. Det er en fin dag. Kaldt og klart. Etter en time på sjøen, begynner han å dra inn garnlenker. Hengende over siden, merker han at det kommer røyk fra motorhuset.

En unormal varme brer om seg.


Tåler ikke lang tid i kald sjø
Sekunder, minutter. Johnny aner ikke hvor lang tid det har gått. Sjarkens livbåt har kilt seg fast i masten. Han får den ikke løs.

Overlevelsesdrakten ligger ennå slengt bak på dekk. Den må på. Med 10 minus i luften, tar det ikke lang tid før hjertet slutter å slå i den kalde sjøen.

Alt går så fort.

0

– I det jeg åpner motorluken, oppstår en eksplosjonsbrann. Disse gamle båtene har gammel isolasjon i kjølen. De er spesialavfall nå.

– Sikkerhet var det første jeg tenkte. Jeg kastet overlevelsesdrakta på dekk med en hånd og hadde VHF-en i den andre.

0
0

Film er ikke fra virkeligheten

Sekunder, minutter. Johnny aner ikke hvor lang tid det har gått. Sjarkens livbåt har kilt seg fast i masten. Han får den ikke løs.

Overlevelsesdrakten ligger ennå slengt bak på dekk. Den må på. Med 10 minusgrader i luften, tar det ikke lang tid før hjertet slutter å slå i den kalde sjøen.

Han rekker ikke å si stort i VHF-radioen. Røyken begynner å bli intens. Johnny holder inne distress-knappen som varsler Kystradio Nord og alle båter i nærheten om at han er i nød.

Den intense røyken tvinger Johnny på sjøen. Han hopper.

Les mer: Derfor trenger du en VHF-radio med lisens i båten din.

Dødelig røyk
Lommebok og jakke ligger igjen inne i styrhuset.

– I etterkant har jeg fått vite at det skal ikke mer til enn 1-2 inndrag av røyken før du forsvinner. Det har vært ekkelt å tenke på, sier han.

VHF er en håndholdt radio som de fleste båter, og alle yrkesfiskere, har.

Over VHF-en kan du kommunisere med din nærmeste Kystradiostasjon og få hjelp.

Johnnyskjerm-15.jpg

Kystradioen har spesialtrente folk på vakt hele døgnet, hele året.

Hvert år oppstår rundt 40 båtbranner i Norge. En båtbrann er svært dramatisk og brannen utvikler seg med høy hastighet. En båt kan være overtent på få minutter.

Johnnyskjerm-15.jpg

Ved stasjonene i Bodø og på Sola lytter de til internasjonale og internasjonale frekvenser over radio.

I 2019 hjalp Telenor Kystradio over 6400 fritids- og yrkesbåter. Av disse fikk 4200 hjelp i sommermånedene. De aller fleste ulykker skjer i nærheten av kysten, blant holmer og skjær.

Hvert år oppstår over 250 båtbranner i Norge. En båtbrann er svært dramatisk og brannen utvikler seg med høy hastighet. En båt kan være overtent på få minutter.

I 2019 hjalp Telenor Kystradio over 6400 fritids- og yrkesbåter. Av disse fikk 4200 hjelp i sommermånedene.

En turistattraksjon
Etter 20 minutter i vannet, blir Johnny plukket opp av en båt full av sjokkerte hvalturister. Kapteinen hørte nødmeldingen og ble koordinert av Kystradio Nord.

– De så mer skremt ut enn meg, sier Johnny lattermildt når han tenker på turistene.

– Men det gikk jo bra, legger Johnny til og blir stille.

De sier det sånn i Finnmark: «Det gikk jo bra». Nesten litt udramatisk.

Les også: Disse fordelene får du med en VHF-lisens fra Telenor Kystradio.

Men at det gikk bra er ingen tilfeldighet: Bak ligger sikkerhetskurs, kaldrøykkurs, årlig sjekk av overlevelsesdrakt, gode rutiner og mange års erfaring på sjøen. Ikke minst bruk av VHF.

Uten hans raske reaksjon og bruk nødknapp på radioen, hadde det ikke gått bra.

75491822_2528814880504907_5693275327497764864_n.jpg


FRIDA BRENNER: Da Johnny aktiverte sin VHF DSC DISTRESS, mottok Kystradio og alle fartøy i området nødmeldingen.

– Ikke alle aksjoner er like dramatisk som denne.

76170741_2528971180489277_4934122355938033664_o.jpg

Mange tusen aksjoner hvert år
– Båtbrann er veldig alvorlig, med mange faktorer som kan gjøre at en det fort blir veldig farlig, sier Wilhelm Carlsen, leder for Kystradio Nord. Det var hans stasjon i Bodø som mottok nødmelding fra Johnny.

– Ikke alle aksjoner er like dramatisk og alvorlig som denne, men i løpet av et år er vi oppe i flere tusen aksjoner. Frem til nå i år har vi hatt over 800 aksjoner – bare i Kystradio Nord, sier Wilhelm.

 En mobil har mange fine funksjoner. Men den er ikke egnet til å fungere og operere i et miljø preget av saltvann. Dekning er ingen selvfølge på sjøen.

– Maritim VHF, derimot, er i direkte kontakt med Kystradio. Det er et åpent kommunikasjonsmedium så alle båter i nærheten vil også få med seg meldingen om at du er i nød, sier Wilhelm.

– Har du kun telefon i båten og du havner i nød, har du bare ett forsøk på å ringe, før du kanskje må hoppe.

74667908_2528825003837228_8158755102803361792_o.jpg

– Tid er ekstremt viktig hvis noe skjer på sjøen. Det kan være kaldt, mørkt og vanskelig å finne en båt i nød, påpeker Wilhelm.

En VHF-radio med Kystradio-lisens gjør at Kystradioens vaktfolk vet hvem det er som trenger hjelp, hvilken båt og hvor den befinner seg.

– Skal et Seaking-helikopter søke etter en båt i mørke, er dette livsviktig informasjon, sier Wilhelm.

Han er glad det gikk så bra med Johnny.

Frida, derimot, brant ut og forliste.

Dette er Telenor Kystradio

Telenor Kystradio dekker hele kysten, med en rekkevidde som strekker seg fra trange viker til langt til havs.

Du vil dermed alltid ha kontakt via en VHF-radio med Kystradiostasjonene lokalt, men og til andre båter i nærheten.

Der du ikke har mobildekning, kan du fremdeles kommunisere via Kystradioen.

Oppstår det en nødsituasjon, hjelper Kystradioen deg.

De er trent i situasjoner til havs, og kommuniserer med redningsenheter som Redningsselskapets båter og – helikopter.

I en nødsituasjon, vil også andre båter som er på radiosambandet hjelpe til.

Trykker du på nødknappen, går nødmeldingen ut til alle båter og til Kystradiostasjonen.

Hvert år oppstår rundt 40 båtbranner i Norge. En båtbrann er svært dramatisk og brannen utvikler seg med høy hastighet. En båt kan være overtent på få minutter.

I 2019 hjalp Telenor Kystradio over 6400 fritids- og yrkesbåter. Av disse fikk 4200 hjelp i sommermånedene. De aller fleste ulykker skjer i nærheten av kysten, blant holmer og skjær.

Slik fungerer det:
Du trenger lisens, opplæring hvorpå du får tildelt et sertifikat og en VHF-radio for å ta del i VHF-nettverket som utgjør trygghet til sjøs.

Opplæringen tar du via et webbasert kurs, og du får SRC/VHF sertifikatet når du er ferdig med kurset. Selve lisensen må registreres på Telenor Kystradio Mine Sider etter at du har kjøpt dette i nettbutikken.

kyst.png

Telenor Kystradio og Hovedredningssentralene er knyttet til Norges internasjonale forpliktelser om sikkerhet til sjøs.

kyst.png